Napoje energetyczne – zalety i wady

Bardzo często w kontekście osób uprawiających sport mówi się o napojach energetycznych. De facto często mylone są tutaj pojęcia napojów energetycznych z napojami izotonicznymi, gdyż nie jest to to samo pojęcie. Jeśli bowiem mówimy o napojach wspomagających codzienność sportowców, to mówimy o napojach izotonicznych. Tymczasem napoje energetyczne spełniają inną rolę i niekoniecznie są one zalecane sportowcom. Napoje energetyczne to swego rodzaju suplementy diety, które pozwalają na uzupełnianie energii w sytuacji, gdy potrzebujemy być skoncentrowani, gdy nie mamy odpowiedniego czasu na sen.

energetykiSkładniki napojów energetycznych

W napojach energetycznych mamy zawarte takie składniki jak inozytol, jak kofeina oraz tauryna. Składniki te pobudzają organizm, dodają energii i sprawiają, że przez pewien czas czujemy się lepiej. Można je traktować, jako suplementy diety, aczkolwiek na pewno nie można i nie powinno się ich stosować w sposób stały, gdyż mogą one w ten sposób negatywnie wpływać na ludzki organizm. Warto w tym miejscu również dodać, że napoje energetyczne mogą być stosowane tylko i wyłącznie przez osoby dorosłe. W przypadku dzieci, w przypadku osób chorych, starszych, kobiet w ciąży, kobiet karmiących, zażywanie napojów energetycznych jest bezwzględnie niewskazane.

Regularnie stosowane

Warto dodać w tym miejscu, że napoje energetyczne nie powinny być stosowane przez osoby regularnie trenujące. Dlaczego? Ze względu na ich wysoką osmolarność, czyli bardzo dużą ilość różnych składników. Ponadto również zbyt częste spożywanie napojów energetycznych jest powodem różnych zaburzeń żołądkowo-jelitowych, a nawet zaburzeń w pracy serca. Oczywiście, jak już to podkreślono, nie należy mylić napojów energetycznych z napojami izotonicznymi. Te ostatnie jak najbardziej są bowiem wskazane do spożycia wszystkim osobom intensywnie trenującym, wskazane są jako uzupełnienie wszelkich niedoborów minerałów i elektrolitów.

Opcjonalne źródła witamin i minerałów

Jeśli trenujemy intensywnie, to jednocześnie nie musimy ograniczać się tylko i wyłącznie do napojów izotonicznych, chociaż oczywiście te są wskazane. Jak najbardziej również możemy w tym miejscu wskazać na soki owocowe jako dobre źródło witamin i minerałów. Uprawiając sport warto sięgać po napoje izotoniczne, warto sięgać po naturalne soki owocowe, lecz na pewno nie warto sięgać po napoje energetyczne, nie warto sięgać zbyt często po kawę czy kofeinę bezwodną. Jeśli już jesteśmy przy kwestii nawadniania organizmu podczas treningu, warto zaznaczyć, że należy tego robić zbyt rzadko, nie należy tego robić tylko i wyłącznie po zakończeniu ćwiczeń.